Visa ett inlägg
Gammal 2009-12-25, 19:21
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Sv: Hälsning från Grimm i Aten (långrandig!)

3:e Dagen:

Denna dag var lite annorlunda, inte mycket folk på gatorna idag, iallafall inte längs med Stadiou, eller panestimiou. Men så fort jag närmade mig Syntagma-torget så vart det liv i luckan! Musik, ballongförsäljare och allsköns nasare i full fart, det var säkert lika många säljare som presumptiva köpare. Nåväl, den cirkusen var snabbt avklarad för en rask promenad bort till "nationalparken". Känns konstigt att säga nationalpark om en stadspark, men så verkar det vara.
Där var det verkligen barnens högtid. Det var tipspromenad och en massa andra aktiviteter för barnen.
Jag fortsatte i sakta mak ner mot hadrianus port, bara för att inse att det arkeologiska området var stängt.
Nåja, ingen panik. Jag fortsatte in mot Plaka igen. Efter ett tag så blev jag törstig, så en öl vid en taverna fick det bli. Efter denna kalla och smakfulla förfriskning så bar benen iväg genom Plaka för att så småningom hamna uppe vid Akropolis. Efter ett antal trappsteg och backar så var jag framme, och inte helt förvånande så var det stängt!
Visserligen en tanke jag burit på ett par timmar, men det kändes lite nesligt.
OK, ingen panik.
Klockan var inte mycket, och det var dags för lunch. Jag började leta efter lunch, men inga ställen som omnämns vare sig på Kalimera eller andra ställen var öppna. Eller, jo en del var det, men de var absolut knökfulla.
Försökte ett par ställen i Kolonaki som jag läst om, men även dessa var stängda.
så efter ett tag så insåg jag ett det var dags för en kompromiss, det fick bli en sen lunch tidig middag på en turistfälla. Taverna Plaka blev det. Maten var en blandad upplevelse. Laxen var tråkig, friterad Feta med Honung var kul, och sen lamm med kronärtskockebottnar var god!
upplevelsefaktor=2, av 10 möjliga.

Sitter nu på hotellet och vilar mina fötter, tittar på TV, och njuter av att vara ledig.

I morgon har jag ingan aning om vad jag skall göra, men Piraeus lockar, att sitta i hamnen och se alla fartyg lockar.
Hade jag varit morgonpigg hade jag kunnat ta morgonbåten till Paros, för att ta eftermiddagsbåten tillbaks till Piraeus, men det kommer inte att hända

Nåväl, jag önskar er en fortsatt God Jul!

/Grimm
Svara med citat