Citat:
Ursprungligen postat av grimm
....Hade jag varit morgonpigg hade jag kunnat ta morgonbåten till Paros, för att ta eftermiddagsbåten tillbaks till Piraeus,......
/Grimm
|
Varför inte ta en båt till Poros istället? Går betyligt fortare och du hinner lugnt vandra kring i stan och förhoppningsvis hitta något öppet ställe för en ouzo-meze eller rent av lite mat. En bra liten krog i gränderna strax ovanför gästhamnen/kajen är Snigeln, där vi har ätit ljuvliga små sniglar. Ser precis ut som våra små gula och svarta trädgårdssniglar. En annan bra taverna ligger uppe på "toppen" av stan, jag vill minnas den heter Eleni eller något liknande. Tyvärr vet jag inte om någon av dem är öppen så här års. Kanske ändå eftersom många Atenare åker ut till de Saroniska öarna över helgen eftersom de ligger så nära Aten. Sen kan du lugnt ta kvällsbåten hem igen.
Ett annat intressant utflyktsmål är Pireus en helgkväll. Vi kom till Aten en sen söndag eftermiddag och skulle ta båten från Pireus tidigt på måndagsmorgonen. Vi vandrade omkring i Pireus och hamnade uppe på ett stort torg, en bit upp från de vanliga kajerna i hamnen. Där fann vi ett fantastiskt folkvimmel. Alla, unga som gamla var där. Lite äldre barn såg efter de yngre medan de vuxna i flera generationer satt eller gick runt och pratade med alla och envar. "Voltan" en söndagkväll. Fantastiskt att få uppleva så där lite vid sidan om. Gav oss mersmak på att alltid försöka ta oss lite bakom de sedvanliga stråken.
Hälsningar
BoCina