Visa ett inlägg
Gammal 2009-12-29, 10:29
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Sv: Hälsning från Grimm i Aten (långrandig!)

Hej,

Tack för alla tips om sevärdheter i Aten!

Nu hemkommen till ett inte så varmt Sverige.
De två sista heldagarna i Aten var tämligen slappa o sköna.

På lördagen så insåg jag att det skulle vara stängt i Aten, så tog jag spårvagnen ut till Mikrolimani. Det var en lattjo resa, man kliver av vid något som liknar ett nedlagt industriområde, för att vandra längs med stora vägar och ett stort idrottskomplex.
Väl framme så var det lugnt, väldigt lugnt. Jag hittade en taverna som öppnade glasväggen ut mot vattnet. Det var helt underbart, jag satt i skjortärmarna och tittade ut ut över den lilla hamnen. Vattnet låg spegelblankt, solen sken och jag kunde inte sluta le. Där spenderade jag c:a 3½ timme med min bok, min ouzo och min lunch.

Jag vaknade i Söndags morse och kände att livet lekte, tills jag försökte kliva upp ur sängen. Mina vader hade förvandlats till ett par stenblock. Det var helt hopplöst att försöka få liv i dem. Jag klev upp ur lopplådan på andra försöket, och stapplade in till badrummet för mina morgonbestyr. Efter detta så försökte jag mig på ett antal stretch-övningar, som visade inte bara vara helt meningslösa, men även tämligen smärtsamma.
Efter en långvarig förhandling mellan kropp o vilja, så vann till slut viljan, och jag stolpade mig ner till frukosten (som f.ö. var mycket bra, med alla hotellstandarder mätt) och intog min sedvanliga frukost, kaffe, ägg, bacon, croissant och 4 kapitel ur medhavd bok samt ett antal cigaretter därtill.
Efter andra försöket att ta mig till Akropolis för att besöka museet, gav jag upp. Jag planterade min ömmnade kropp på ett kafé, och satte mig att beskåda söndagslivet i denna lilla del av aten kallad Anafiotika.

Måndag morgon bestod av en enda lång shoppingrunda för att köpa Ouzo, olja, honung och lite andra småsaker som jag ville ha för att lindra abstinensen när jag väl kommit hem.

Väl hemkommen så kan jag säga att jag är mycket nöjd med min resa till Aten. Det är en stad som verkligen lever, med allt vad det innebär:
tiggare, trafik, buller, trängsel, god mat, trevliga kaféer, glada människor, kulturav som heter duga... ja, listan kan göras oändlig.

Ja ni, såg kanske att jag intog cigaretter till frukost, och det beror på att lagen om rökning på offentlig plats i grekland inte är lika drakonisk som här hemma.
Som jag fick det förklarat av en taverna-ägare, så fungerar lagen som följer(på ett ungefär):
Rökning förbjuden i lokaler som t.ex. banker, postkontor och i viss mån andra arbetsplatser.
Om en restaurang är större än 70 m2, så måste de ha en rökfri avdelning.
Om en restaurang är mindre än 70 m2, då väljer innehavaren själv om han vill ha rökfritt eller inte.
I hotellets fall, så hade de valt att göra matsalen rökfri, med undantag för en rökavdelning.

χρόνια πολλά!

/Grimm, som redan längtar efter att få packa väskan igen.

Senast redigerad av grimm den 2009-12-29 klockan 10:37.
Svara med citat