Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-11, 21:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pigadia och Astron Princess

Astron Princess är så nytt att sist jag var på Karpathos fanns det inte. Men inför årets resa hade jag faktiskt länge det som alternativ. Det föll på att Apollo inte kunde erbjuda längre resor än två veckor dit, annars hade vi nog bott där.

Läget är bra, nära både centrum och Pelagos . Stranden är sand med litet sten. När barnen badar där, brukar vi vuxna sitta med en god bok och något kallt att dricka i poolbaren på Electra Beach Hotel, som ni kan se på Apollos karta. Poolen syns tydligt. Följ vägen till vänster på bilden. I Y-korsningen ligger Seven Eleven, som är bättre än den låter. Helt okej för en lunch. Fortsätt den högra vägen ett par hundra meter, så hamnar ni på Taverna Pelagos, där ni kan njuta av öns bästa livemusik på kvällarna. Längre bort utefter den vägen kommer ni till ett område med fler hotell och restauranger, några är riktigt bra. El Greco rekommenderar jag för en god middag. Själva stranden blir sandigare och mer långgrund ju längre "åt vänster" man går, så det är en smaksak var man bestämmer att slå sig ned för dagen.

Följer ni vägen från hotellet till höger, kommer ni in till själva Pigadia på max tio minuter, och där hittar ni allt ni kan önska av restauranger, barer och affärer. Det mesta kvällstrycket brukar Café Acropolis stå för. Suveräna drinkar och härlig personal. Staden är inte stor, så under första kvällspromenaden hinner ni se det mesta. Hamnpromenaden stängs av för motortrafik på kvällarna, för där promenerar stadens invånare och träffar vänner och bekanta.

Indisk restaurang fanns inte sist jag var där, men en kinesisk finns det. Helt okej kinamat. Minigolfen ligger nästan mitt emot ert hotell.

Gå in på "Snabbval resmål" och läs vad Janne skriver om Karpathos. Längst ner på den sidan finns det länkar till alla resebrev som har skrivits om ön, och där hittar ni mängder av tips på vad man inte bör missa.

Karin
som så här dags om 156 dagar sitter på Pelagos och njuter av att höra Xronis och Flourios igen...
Svara med citat