Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-19, 21:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
PS. Gyllene medelvägen är ju förstås att skaffa hund, lätt att ta med på resan! DS.
Du skojar där men du har faktiskt helt rätt.

Grejen är att flockdjuret hunden är lättare att ta med sig och ställa om till nya miljöer, h*n är oftast nöjd bara flockledaren/matte är med.

Men katter är inte flockdjur. De är egentligen solitära revirhävdande djur.

Och att ställa om hela miljön för katter i tioårsåldern är därmed inte så lätt. Precis som Stina har jag två innekatter - och de blir sannerligen inte tuffare med åren, tvärtom, de blir mer och mer fästa vid sin hemvana miljö. Rigida skulle jag säga om jag inte älskade dem så högt

Att släppa ut ett par svenska innekatter i Grekland skulle jag inte ens drömma om. Kvarterets strykarkatter hade gjort slarvsylta av dem.

Och att hålla dem inne i Grekland vore hopplöst svårt! Man vill ju öppna och vädra när det är så varmt, säkerhetslösningarna för katterna skulle bli oöverstigliga att genomföra.

Dessutom, har man två katter inne behöver de lite space, just för att de till sin natur är solitära och revirhävdande. Och jag gissar att ENIAC:s boenden på Naxos inte är av det allra rymligaste slaget. Då riskerar hon att katterna går varann på nerverna, slåss, pinkar utanför lådan osv - det där sista är kattens vanligaste sätt att visa otrygghet.

Så själv skulle jag inte ens fundera på att ta med mina två juveler, det skulle bli för jobbigt för både dem och mig.

(Ursäkta att det här är så himla långt men jag är lite engagerad i katter)

ENIAC, jag håller tummarna för dig!
Svara med citat