Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-22, 23:02
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Jag förstår så väl din vilja att flytta ner till Naxos. Om inte annat så för en period. Men så är det ju det här med katterna...

Jag har sedan några år själv möjlighet att flytta ner till Tinos, eller vad som skulle passa mig, om jag skulle vilja. Men jag har också två innepojkar med päls och svans som nu bägge är runt 6 år. Riktiga Hussegrisar....

Och hade det inte varit för dem hade jag kanske chansat och kollat hur det skulle vara. Då hade det inte varit hela världen om det inte fungerat. Men att släpa med dem på en chansning fixar jag inte. Det är jag för mycket djurälskare för. Ska man göra en sådan förflyttning tycker jag man ska vara väldigt säker på vad man ger sig in på. För deras skull. Och då är det ändå en chansning. Jag återkommer till det.

Kan du inte lämna bort dem till en "fodervärd" så du kan få tillbaka dem om, och när, du kommer hem? (Jag blev fodervärd åt en hund på 70-talet. Han stannade i 11 år...)

Sedan. Är katterna vaccinerade i Sverige behöver du nog bara fixa "boost-vaccineringar" i Grekland så deras vaccineringar inte slutar fungera. Då tror jag inte det skulle vara något problem att ta med dem hem till Sverige igen.

Nästa. För en sådan lång förflyttning behöver du kanske söva dem under en viss tid i alla fall. En sådan sak medför alltid vissa risker men det minskar stressen för katterna. Där måste du rådgöra med en Vet.

Och. Hittar du ett bra ställe att bo på kanske du kan näta in balkongen eller terrassen så de kan komma ut och få frisk luft men ändå inte rymma eller hoppa. Nätdörrar är aldrig fel och det är mycket enklare att fixa än man tror. Det är dessutom så vanligt i Grekland att de finns att köpa.

Dessutom. Det är en utbredd missuppfattning att katter med tjock päls skulle "lida" mer av värme än de med kort päls. Det är helt fel. Den tjocka pälsen isolerar lika mycket från värme som från kyla! Tycker de att det är för varmt flyttar de sig bara till ett svalare ställe. Katter (och alla andra fyrfotadjur) har ett mycket mer utvecklat och sofistikerat kroppssystem för temperaturreglering än vad vi människor har. Ca 50 % av huden hos en människa finns på ben, armar och huvud. Dvs där det är lättast att förlora värme. Motsvarande hos en katt eller annan fyrfoting är 15 - 20 %. (Hade de bara haft lite mer hjärna hade de säkert styrt världen... )

Sist men inte minst. Och nu kommer vi till den tråkiga biten. Ta inte med dem. Undvik det om det är möjligt. En av anledningarna är att det blir en svår omställning för dem. Den andra anledningen är ännu värre. De är helt enkelt inte skapade eller anpassade för ett liv i Grekland!

Det stod i någon av Monicornas Hörnor för 3 - 4 år sedan om att de hade haft med sig sina katter ner till Grekland, men de klarade inte omställningen och de dog efter något år, om inte kortare.

Vad jag kommer ihåg så framgick det inte helt klart varför, men jag misstänker att det helt enkelt var så att de inte klarade baciller, virus, kanske förändring av mat och vatten, deras instinkt att äta allt som rör sig. Allt från okända spindlar till kackerlackor till giftiga tusenfotingar... Saker som inte finns i Sverige och de inte har något försvar mot. Och sådant kommer in där man bor. Det är bara att acceptera...

Katterna i Grekland är av en helt annan stam av Européer. Mycket tuffare och hårdare och är anpassade för att leva ute. Och de vet vad de ska undvika att tugga på... Det gör inte en importerad katt.

Det är lite trist att behöva beskriva det hela så här men ingen annan har gjort det. Men hittar du ett bra ställe att bo på där du verkligen kan isolera dem kan det kanske kan gå bra.

Hade jag kunnat hjälpa dig hade jag gjort det. Men jag tror inte mina pojkar hade gillat det... Som du nog förstår. Du kan ju kontakta KKS och höra om de kan hjälpa dig. Det finns ju andra organisationer också. Men det är svårt att omplacera så gamla katter tyvärr.

Fast jag har sagt att den dag Ossie och Vincent är borta ska jag hjälpa några gamla katter från något hem. Då är jag så gammal att det skulle vara fel att ta ett par ungkatter...

Hur tråkigt det än är så finns det ju ytterligare en lösning. De är tio år och har haft ett bra liv. Det är alldeles för tidigt men finns det ingen annan lösning....

Det kan ju tyvärr vara så att det är den mest humana lösningen för alla ur alla synvinklar...
Svara med citat