Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Du har rätt i att risken finns att sprutan inte tagits, men Grekland har inte krav på att hund eller katt är rabiesvaccinerade och kan inte hamna i karantän av den anledningen. Jag har själv gjort ovan vaccinerat hunden i Sverige och sedan tagit antikropp provet i Grekland som var OK och detta fördes då in i passet.
|
Den infon har jag också hittat, men jag har också fått lite olika bud på detta.
Mailet jag skickade till veterinären i Grekland häromdagen tog det bara 4 (!) timmar att få ett svar. Så här blev svaret på mina frågor angående vaccin:
"Oficially everything is ok,having your cats these vaccines and passports you can come to greece.Please notice that in greece we have a serious problem concerning rhinotracheitis in cats.Nobivac Tricat contains this virus so your cats will have no problem.Ofcourse it would be better if they had this vaccine every year."
Dock inget svar om antikroppskoll, så jag mailade honom igen. Avvaktar svar nu.
MEN: när jag börjar inbilla mig att saker och ting börjar falla på plats kommer nästa problem...
Problem 1: Tydligen går inga direktflyg till Aten så tidigt på säsongen som februari, utan man måste mellanlanda i Köpenhamn. Mig veterligen krävs antikroppskoll på rabies när man för in djur där. Men mellanlandningen är bara en timme... Jag ringde SAS som frågade kollegor, surfade runt och letade men utan resultat. Eftersom kattburen kommer skeppas vidare automatiskt (så som resväskor går vidare automatiskt vid transfer) skulle jag inte behöva visa upp några papper på missarna där.
Tänk om de blir vägrade att åka vidare från Danmark? Jag får ju inte ta med dem tillbaka till Sverige igen pga rabiesgrejen. Eller skulle det helt enkelt bli så att jag blir stoppad på Arlanda och de säger att mina papper inte duger för att kommma in i Danmark? Märkligt att flygbolagen inte kan svara på dessa frågor. Hon sa bara att det som stod att läsa under villkoren var att passageraren själv är ansvarig för att ta reda på vilka papper som behövs. Men det var ju precis det jag försökte göra...

Problem 2: Specialmaten som mina missar äter, Hill's Nutrition Diet C/D, finns ej att få tag i i Grekland. Man kan få den skickad via Hill's hemsida till Grekland, men normalt sett brukar det bara gälla till fastlandet, inte ut till öarna. Jag kan ju inte gärna packa resväskan med två säckar kattmat, då har jag ju inga kläder...
Och till Grekland måste jag, eftersom pojkvännen nyligen flyttat dit och har sin business där...
Så återigen, jag ber på mina bara knän, finns det INGEN där ute som vill förbarma sig över mina älskade missar?