Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-28, 15:18
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
MEN: när jag börjar inbilla mig att saker och ting börjar falla på plats kommer nästa problem...
Problem 1: Tydligen går inga direktflyg till Aten så tidigt på säsongen som februari, utan man måste mellanlanda i Köpenhamn. Mig veterligen krävs antikroppskoll på rabies när man för in djur där. Men mellanlandningen är bara en timme... Jag ringde SAS som frågade kollegor, surfade runt och letade men utan resultat. Eftersom kattburen kommer skeppas vidare automatiskt (så som resväskor går vidare automatiskt vid transfer) skulle jag inte behöva visa upp några papper på missarna där.
Tänk om de blir vägrade att åka vidare från Danmark? Jag får ju inte ta med dem tillbaka till Sverige igen pga rabiesgrejen. Eller skulle det helt enkelt bli så att jag blir stoppad på Arlanda och de säger att mina papper inte duger för att kommma in i Danmark? Märkligt att flygbolagen inte kan svara på dessa frågor. Hon sa bara att det som stod att läsa under villkoren var att passageraren själv är ansvarig för att ta reda på vilka papper som behövs. Men det var ju precis det jag försökte göra...
Problem 2: Specialmaten som mina missar äter, Hill's Nutrition Diet C/D, finns ej att få tag i i Grekland. Man kan få den skickad via Hill's hemsida till Grekland, men normalt sett brukar det bara gälla till fastlandet, inte ut till öarna. Jag kan ju inte gärna packa resväskan med två säckar kattmat, då har jag ju inga kläder...
Och till Grekland måste jag, eftersom pojkvännen nyligen flyttat dit och har sin business där...

Angående mellanlandningen så är jag rätt säker på att detta inte ska vara något problem, har för mig att man kan plombera buren för att tullen ska se att katterna ej varit ur buren. Kolla med Jordbruksverket! Eller Tullverket måste väl veta, har du kollat med dem?

Angående maten, borde det inte finnas något likvärdigt alternativ hos veterinärerna i Grekland? Kolla med veterinären du mailade till?

Lycka till!
Svara med citat