Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-28, 17:13
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Flyttar till Naxos - söker nytt hem till mina missar!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men Eniac, jag måste ändå fråga och menar inget illa, men jag förstår inte riktigt problemet, för om Du älskar Dina katter så mycket så borde ju tanken på att flytta utomlands och INTE ta katterna med aldrig ens komma upp eller...Då får man väl göra ett val tycker jag för att lämna katterna kanske ett halvår till någon annan måste väl ändå påverka deras "kattkänslor" eller bryr sig katter inte alls om var och med vem de bor???
Problemet är ju att jag ska bosätta mig i Grekland... jag kommer inte tillbaka till Sverige, mer än att hälsa på och så. Att hitta "halvårsboende" detta år är alltså inte aktuellt. Det måste bli ett permanent hem.
Jo, klart att katterna märker om de bor hos någon annan - men de är också vanedjur. När jag kom för att hämta missarna efter deras halvårsvistelse hos en tant förra sommaren sprang de och gömde sig bakom soffan... Sen tittade de på mig med en blick som sa: -Är det verkligen du, matte?
Då fick jag ont i hjärtat... Väl hemma efter en knapp timmes bilresa åt de och kom sedan och la sig hos mig i soffan. Allt var återigen som vanligt.
Mina missar har inga problem med VAR de bor, de är vana att följa mig kors och tvärs och gör sig hemmastadda inom några minuter på ett nytt ställe.
Givetvis tar det längre tid för dem att känna sig hemma hos en helt ny människa de aldrig sett förut, och i en ny bostad samtidigt. Förra sommaren gick det dock bra.
Tyvärr har inte tanten möjlighet att ta dem för gott pga ekonomiska problem. Om katterna exempelvis blir sjuka skulle hon inte ha råd med veterinärbesök. Dessutom kostar ju försäkringen pengar. Dock är den betald till årsslutet och jag erbjöd mig (arbetslös och utan a-kassa som jag är) att ändå försöka ge henne en liten slant varje månad som tack för hjälpen... Men nej, det gick inte ändå. Tanten är dessutom gammal och haft två strokes så hon är nervös att hon ska bli inlagd och vem ska då ta hand om katterna?
Sen finns det ju som sagt vissa sjukdomar i Grekland som inte finns här hemma i Sverige som kan drabba missarna. De har inte samma immunförsvar som de mer härdade grekiska katterna.
För övrigt så har jag inte fått svar av veterinären ännu... Men han är säkert grek och tar sig sin lilla tid... avrio, avrio! Det borde ju finnas någon slags alternativ mat för Hill's C/D? Den maten är speciellt för kastrerade hankatter då den innehåller lite salt och hjälper förebyggande mot urinsten. Min Raggis har inte haft problem en enda gång sen han började med den här maten för 5-6 (?) år sedan. Men det gäller att vara strikt - INGA räkor eller annat smaskigt. Endast detta tråkiga torrfoder får ätas. Som sagt, de är ju vanedjur. Jag ryser av blotta tanken på att äta samma mat varje dag i flera år, som de ha gjort...
Och att dina hundar stortrivdes när de var på pensionat.. jag vet inte men jag har fått för mig att det är lättare att flytta runt på hundar än på katter? Hundar anpassar sig lättare? Tänker mest på alla dagmattar- och hussar som kilar runt med olika vovvar varje dag.
Svara med citat