Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
..halsbåndet kan festes seg til et ødelagt gjerde slik at de ikke kommer løs og kveles,
|
Det var ett vanligt problem förr, men de flesta halsband idag är antingen elastiska eller sydda så att katten kan backa ur det om den skulle fastna.
Citat:
...en hund kan tygge på dem...
|
Faktum är att det där med "som hund och katt" stämmer inte! De kan oftast leva sida vid sida utan problem. Speciellt ute, som i Grekland. De accepterar helt enkelt varandra. Här hemma med innekatter och så kan det vara lite annorlunda. Fast min gamle Terrier fungerade jättebra med grannens katt när de kom in på en öl... Jag har jättefina bilder på när den stryker sig mot honnom och ligger i hans korg...
De få gånger en hund anfaller en katt är den oftast lite störd. En normal hund anfaller inte en katt utan anledning! Det är ännu mer sällan en katt anfaller en hund. Men när en sådan konflikt inträffar så är det oftast konkurrens om mat. Inte revir. För hundens och kattens revir ligger på olika plan och har inga beröringspunkter.
Citat:
...en bil kan kjøre på dem...
|
Det var jag med om alldeles framför mig på Amorgos senast och det är inget jag vill bli påmind om... Jag ska inte säga att det förstörde min semester men det hade en klart dämpande effekt...
Citat:
At en (frisk) katt dør eller blir syk fordi den ikke får den maten den er vant til - vel, jeg tro at det er sant når dere sier det kan skje, selv om en av mine katter sultestreiket i overgangen mellom kattunge- og voksenmat og overlevde.
|
En katt kan matstrejka om man byter foder. Hemma. Det är inte ovanligt. Men den börjar oftast äta igen efter en eller ett par dagar. Däremot är det så att om man utsätter katten för stora påfrestningar med byte av hem/miljö och den kanske förlorar kontakten med sin människa/ledare kan den totalvägra att äta. Därför är det viktigt att man har med lite saker som luktar hemma/ledare när man lämnar dem på pensionat tex. Något de flesta av oss måste om man vill åka till Grekland... Jag har lika dåligt samvete varje gång men det har fungerar rätt bra ännu så länge...
Citat:
...det er tilgangen på spesialfôr for kastrerte hannkatter som er ENIACs problem, og det er en helt annen sak enn den vi diskuterer her.
|
Precis. Många katter kräver av en eller annan anledning specialfoder. Min Vincent tex har en väldigt känslig mage och måste ha ett speciellt foder för det. Han var 1,5 år när han kom till mig så jag vet inte om något hänt som gjort honom känslig... När han kom till mig kräktes han varje eller varannan dag. Nu går det 12 - 14 dagar mellan gångerna. Men så går han på en hyfsat strikt diet nu... Fast det händer rätt ofta att Husse, mot bättre vetande, sticker till honom en eller annan godsak...
Citat:
For øvrig, takk for fin historie om Puttis!
|
Han var speciell! Och jag fäste mig mycket vid honom. Jag har inte vågat fråga Stelios om han lever ännu.

Jag lär få reda på det senare i år... Fast Grekiska utekatter blir ju normalt sett inte så gamla. Undantaget Restos på Pension Eleni på Amorgos... (En annan favve...

) Men jag avtvingade Stelios ett löfte att hans skulle mata och se till Puttis lite mer när jag åkte. Jag får väl se om det verkligen fungerade... Men Puttis var under de dagarna jag var där den mest bortskämda katten i hela Grekland...