Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-29, 17:12
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Semestrar greker i Grekland?

Det var lite med glimten i ögat när jag svarade förut. Du vet- man kanske inte berättar om sina smultronställen var de än finns i världen.

Jag har rest mycket i Grekland och jag tycker lika mycket om bergen som öarna.
Jag har upplevt att grekerna själva gärna reser i sitt land, de har ju både vildmark och alla öar och det finns mycket att se. Antika platser och härlig natur.

Det är mycket vanligt att man åker hem till sin by eller ö tex till påsk. Det är långa bilköer ut ur Aten före påsk och likadant in mot Aten efter påsk.

Om du har varit i Grekland i augusti har du säkert upplevt att det är extra många greker på öarna.De har sin "industrisemester" då. Under den perioden är Aten en ganska trevlig stad utan alla bilar.

Även om Italien är ett populärt resmål har det
under de senaste åren blivit mer och mer populärt att åka till platser norrut som Finska Lappland, Norges fjordar, Stockholm osv. Jag har läst flera reportage i grekiska magasin om tex iskyrkan i Jokkmock.

Jag har ett smultronställe som jag gärna åker tillbaka till och det är Elafonissi nära Peleponessos södra spets. Den ön är känd för sina extremt fina stränder, kanske de finaste i Grekland. Jag har hittat info. på Internet och det verkar som många tyskar åker dit. Jag vet inte hur man tar sej dit utan bil. Det kanske går färjor.

Nu har du fått några svar. :-)
Svara med citat