Tack för era utförliga beskrivningar av det marina livet. Jag har själv rest till Grekland i mer än 30 år och inte tänkt så mycket på maneter. En gång för något år sedan var det manetinvasion längs med kusten i staden Kiato där vi bodde. Dessa maneter var enligt lokalbefolkningen inte farliga och det var bara att ta sig igenom det tjocka lagret av maneter om man ville bada, längre ut fanns de inte. Men det var nog så läskigt att känna all gelén mot kroppen ; (
Det är väl så när man är på plats i solen, men tänker inte på farorna som lurar på samma sätt som hemma. Jag tror ändå att det är bra att vi är medvetna om vilka farorna är och hur vi skall göra om vi utsätts för dem.
Det var inte många som kände till tsunamis innan den stora spred skräck i Thailand trots att tsunamis förekommit i Medelhavet, inte bara under antiken, utan betydligt senare, 1948 i Pigadia (Karpathos) om jag inte minns fel och ändå senare i Kalamata.
Bäst att njuta av de härliga grekiska vattnen, för vem vet, det kanske inte dröjer länge förrän kubmaneten simmar in i Medelhavet. Skall vi behöva bada med våtdräkter då