Citat:
Ursprungligen postat av Lajsa
Har tittat lite på Parga, hotell Valtos Beach, har någon bott där??? 
|
Hej. Vi bodde i juni 2009 på "Valtos Ionian". Citationstecknen är pga att det här råder rejäl begreppsförvirring i hotellnamnen, åtminstone hos Apollo. Men jag märkte även på plats att man blandade en del mellan namnen "Valtos Ionian", "Ionian Beach" och "Valtos Beach".
Vi bodde på något som vi trodde skulle heta Valtos Beach, men som i verkligheten visade sig vara det GULA hotell som nu i katalogen kallas Valtos Ionian. Boendet var för våra krav OK. C:a 10-15 min promenad till den utmärkta Valtos-stranden och promenaden hem tog nob 20 min (uppförsbacke och mycket sol o värme). Från hotellet till by-kärnan tog nog promenaden c:a 20 min, med bl a jättelång trappa ned till byn (över 60 trappsteg), men mycket vackert, och inte särskilt tråkigt.
Om det däremot är så att det är hotellet som Apollo nu kallar "Ionian Beach" och som är RÖTT på exteriör-bilden, så ligger det som du kan se ända nere vid Valtos-stranden. Vet inte hur boendet är där, men bilderna ser ju justa ut, och läget är som sagt direkt vid stranden, vilket innebär motsvarande justeringar + och - på ovanstående angiveler vad gäller till och från strand och by-kärna. Nere vid Valtos-stranden låg ett hotell som hette Valtos Beach. Såg ut att vara ganska trevligt vad gällde terrass med utomhusservering mm, men rummen har jag ingen uppfattning om. Tror inte att det finns med i Apollos program.
Vårt intryck av Parga var:
- mycket fin strand
- trevliga omgivningar
- fin promenad genom olivskog om man så önskar (se Kalimeras ö-beskrivning)
- ganska kraftig turistprägel på stället
Kom igen om du vill ha hjälp med att bena ut vad Apollo och andra charterbolag menar med de olika hotellen. De blandar en del vad gäller både namn och bilder, men ett tips är att kolla avstånd till stranden. Utifrån ev exteriörbilder kan jag kanske identifiera i någon mån.

Mats