Sv: Har ni tänkt på hur vackert Grekland är?
Ja, visst er det vakkert!! Men jeg må få lov til å slå et slag for alt det vakre som befinner seg i deler av Hellas som er langt fra sol-og-bad-turismens kjerneområde. Hav og blå/hvitt er vakkert nok, men det finnes så uendelig mye mer.
Loussios-dalen sentralt på Peloponnes, med den nesten loddrette oppstigningen 1000 meter opp til den fantastisk vakre byen Stemnitsa kan ta pusten fra noen og enhver. Stenhus uten blått og hvitt, men utrolig vakkert.
Metsovo i Pindos-fjellene i Nord-Hellas, omtrent så langt som man overhodet kan komme fra havet og stranden i Hellas, men en vidunderlig by. I samme område Kalambaka med Meteora kneisende i bakgrunnen. Litt lengre vest Ioannina, med sin innsjø......
Jeg nevnte Stemnitsa, som var hovedstad i Hellas i en måned (!) i 1821, så la meg også nevne det som regnes som det frie Hellas' første hovedstad, Nafplion. Riktignok ved sjøen, men langt fra "de marginale utkantene" som et annet kalimera-medlem en gang kalte de områdene som så mange betrakter som det eneste Hellas. Vakker by som bare MÅ besøkes.....
Det største for meg er mangfoldet i alt det vakre som Hellas kan by på, enten man kan se og lukte havet fra balkongen, eller det er pinjer og grantrær som skaper duften i nord, eller den ville timian i det indre av Kreta.
Og da har jeg ikke engang nevnt Athen.......... eller Mani......... eller.........
Senast redigerad av JohnS den 2010-02-11 klockan 21:02.
|