Citat:
Ursprungligen postat av Stina
Är det en svensk-grekisk(grekisk-svensk) ordbok?
Det vore ju helt fantastiskt om de tryckt upp en sådan som dessutom stämmer?
Har ju inte funnits några nytryckta på åratal...
Mvh. Stina
|
Jodå, den är nygrekisk-svensk/svensk-nygrekisk och omfattar 40.000 ord och fraser. Ordboken innehåller också, som jag uppfattar det, ett modernt ordförråd i motsats till tidigare utgivningar. Kan verkligen rekommenderas

.
Däremot har Skolverket sedan några år tillbaka utvecklat LEXIN-serien som egentligen är språklexikon för invandrare. Den är i modell tegelsten (drygt 1000 sidor). LEXINS Svensk-Grekiska lexikon omfattar 25 000 ord, men omfattar även svensk grammatik och dryga 60-talet sidor med bildteman. Även om ordboken inte är omvänd, d v s grekisk-svensk har jag ändå haft stor användning av den och t o m bildtemadelen har varit användbar i att träna upp det grekiska ordförrådet. ISBN-nr är 91-89313-16-X. Går att köpa via Akademibokhandeln.
När vi ändå är inne på ämnet ordböcker vill jag passa på att rekommendera min absoluta favorit

:
"Svensk-Grekisk Ämneslexikon" av Nikos Konstantinidis. Utgiven 1991 av Grekiska Riksförbundet. Av någon anledning saknas ISBN-nr, men den finns representerad på bibliotek, bl a i Lund.
Följande ämnen med egna kapitel är representerade:
Grammatik
Antropologi
Zoologi - Växtlära
Geografi
Matematik
Musik
Idrott
Trä- & Metallslöjd
Den boken följer mig överallt
//Zanét