Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-25, 17:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Greske SIM-kort MÅ registreres før august.

En liten utvikning...

Men här tycker jag Grekland ligger FÖRE Sverige faktiskt! Jag har sedan många år ingen fast telefon utan endast ett vanligt mobilabonnemang. Med namn och allt... Dessutom har jag ett helt anomymt kontantkort i en annan mobil, som reserv, om det skulle hända något med den offentliga!

Men varför ska man vara anonym? Före mobiltelefonen stod i princip 99% av alla i katalogen. Och de som inte stod med hade oftast en legitim anledning att inte göra det! (Jag hade namn och telefonnummer i katalogen. Men INTE adressen! På så sätt kunde ingen bara droppa in utan att kontakta mig först... )

Anonyma kontantkortstelefoner ger möjlighet, som också utnyttjas, till trakaserier och kriminell verksamhet.

Men så finns det naturligtvis en integritetsaspekt på det hela. Måste hela världen veta vad jag har för telefonnummer...? Tja. Har jag inget att dölja, eller har suspekta avsikter, spelar det väl ingen större roll! Inte i min värld i alla fall.

Jag tror att om man tvingat alla att vara offentliga genom att registrera kontantkorten, i alla fall hos operatörerna (Man kan ju ha hemligt nummer ändå om man vill) hade man försvårat vissa oönskade saker som anonymiteten ger tillfälle till idag.

Är detta anledningen till att Grekland gör detta? Vet du det? Eller finns det andra orsaker bakom? Jag ber om ursäkt för att jag på ett sätt kapar din tråd Admirala, men jag tycker frågan är intressant. Det ska bli kul att se vad ni andra tycker...
Svara med citat