Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Jag köper ICA:s russin...
|
Russin är säkert ett rätt bra foder efterom det innehåller rätt mycket socker. Vilket ger energi och värme.
Citat:
Ursprungligen postat av Chras
Har nu förbrukat över 120 kg solrosfrön för att inte tala om annat.
|
OJ! Heder.
Citat:
Koltrastarna är litet mera försikta och kommer sporadiskt fram emellanåt.
|
Försök kanske att mata dem på ett annat ställe? Där konkurrensen om maten inte är så stor. Där du kan vara med och "kontrollera" utfordringen på ett annat sätt? Just Trastar är tydligen rätt känsliga nu.
Citat:
Hoppas att man får glädje av utfodringen i sommar.
|
Kommer du säkert att få...
Jag har sedan barnsben haft en stark känsla för djur. Jag har haft hund, har katter nu, och även hållt på lite med hästar. De flesta i mitt umgänge har, eller har varit engagerade i djur på ett eller annat sätt. (Jag har svårt för människor som inte tycker om djur... Det måste vara något fel på dem...?)
Och jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft några negativa reaktioner hos djur jag träffat. Och då har jag t o m träffat en vuxen Chimpans som klättrade uppför mitt ben och satte sig på höften och började undersöka mitt hår...

Lite udda upplevelse må jag säga...

Jag har en känsla av att djuren på något sätt känner igen en vänlig själ...
För ett antal år sedan var jag ute och gick med en häst...

Hon var halt så hon fick inte ridas men skulle ändå motioneras lite. Helt plötsligt kommer det en halvstor ilsken och skällande hund utrusande från en trädgård vi passerar... Den hade rymt...
Det läget var inte så kul kan jag säga. Jag gick först, därefter hästen och sedan kommer hunden upp bakom henne. I det läget riskerar jag att hon av rädsla bara springer rakt fram och gör Petermos av mig... Det är över 400 Kg flyktinstingt på 4 ben jag håller i ett snöre... Hur stor chans har jag där...?
MEN. Hon sprang runt mig och ställde sig på andra sidan så hon fick mig mellan sig och hunden. På något sätt litade hon på att "han som håller i grimskaftet" skulle lösa det hela. Vilket jag lyckades göra. Men jag var lite knäsvag efter... Jag insåg ju vad som kunde ha skett... Det var inte min häst även om hon kände mig rätt väl. Men hon hade precis lika gärna kunnat springa rätt över mig... AJ.....
I SydSvenskan idag stod det just om att djuren här nere har det svårt nu. Speciellt Rådjur och Trastar(!). Och att alla djur behöver stödutfordring nu. Faktiskt ända fram till slutet av April! Naturen hinner tydligen inte ge något av större värde innan dess...
Så det är upp till oss och vårt samvete. I morgon ska i alla fall jag köpa några Kg morötter och vettigt fågelfoder. Sedan ska jag ut och gå...