"Balkongskottning är ditt ansvar"
Ok, jag är numera balkong och vattenskadefixerad så rubriken ovan och texten i den korta notisen i Hyresgästföreningens tidning fick mig fundersam och lite oroad. Där står att hyresgästen har samma ansvar att sköta balkongen som resten av lägenheten. Enligt juristen "Det finns rättsfall som klargör detta".
Så jag skickar ett mejl till reportern och frågar vad rättsfallen handlat om. Tar förstås med min balkongläcka och den oroande frågan om jag kan hållas kostnadsansvarig för att inte ha skottat ordentligt.
Här är svaret:
Det stämmer att balkongskottning är hyresgästens ansvar. Det faller under samma regelverk som resten av lägenheten. Det vill säga: du kan inte begära att värden ska komma och skotta balkongen, men du har ingen skyldighet att skotta. Ungefär som att du inte kan begära att hyresvärden ska komma och dammsuga, samtidigt som du själv inte har någon skyldighet att jaga dammråttor.
På ett litet notisutrymme kan det ibland vara svårt att förklara allt. Hoppas att detta mejl gör dig klokare.
Klokare?

Ansvar utan skyldighet? Låter som något politiskt.

Jag kunde inte annat än skratta över detta svar som är, jag vet inte vad det ska kallas, ett icke-svar kanske.
Eller kan någon av er tolka det åt mig?

Nu har jag en grön balkong. Vårlik. Med lite fantasi.