Citat:
Ursprungligen postat av martinifk
Konstgräs: Jo Elfsborg, Örebro & Gefle har ju ingen potatisåker att våndas med under våren. Samtidigt skulle jag inte hellre vilja ha en plastmatta till fotbollsplan, utan är glad så länge det bara är just dessa tre klubbar av 16 i Allsvenskan som har det. Fotboll ska spelas på riktigt gräs, även om det dröjer ett tag innan vi kan kalla det gräs...

|
Nu har vi sett 1:a omgången, och det var ingen vacker syn på naturgräsplanerna. Och värre, mycket värre, kommer det att bli allteftersom det blir blötare och planerna mer söndersprungna.
Jag håller med om att fotboll helst ska spelas på en fin naturgräsplan, men vi måste se sanningen i vitögat kring vårt klimat.
Om vi utgår från golfgreen-liknande planer som ex.vis San Siro eller Camp Neu, det är vår drömbild av en fotbollsplan. Där spelas teknisk, snabb och passningssäker fotboll som vi som publik vill se.
Då vill jag fråga vad är mest likt dessa planer? Borås, Gävle, Örebro mfl med 4:de generationens konstgräs eller de potatisåkrar med naturgräs vi kommer att dras med nästan hela säsongen. Jag menar att det endast är i juli-mitten september som gräset kommer att vara i hyfsat skick på flertalet arenor.
Och Martin - jag får tyvärr säga att Ullevi nog kommer att vara värst åtgången av planerna när både IFK, GAIS och ÖIS har vimsat runt där under några omgångar.
Lars