Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-18, 08:13
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Svensk fotboll

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Vad våran drömbild av en fotbollsplan ÄR känns inte som något direkt argument i frågan dock, då planer på våran breddgrad inte har förutsättningarna att se ut som de i Italien och Spanien t.ex.
Jo jag ser det som ett argument. Vi är helt överens om att våra planer inte går att jämföra med sydeuropeiska naturgräsplaner. Då är det relevant att fråga sig vad som är NÄST bäst och vad som mest liknar spanska arenor. Jag menar att moderna konstgräsplaner överträffar naturgräs i Sverige under minst 20 av årets 30 allsvenska omgångar. Konstgräsets jämnhet främjar teknik och kvalitet som ger ett spel mer likt det kontinentala.

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Men för att äntligen komma till saken jag (och många fotbollskunniga folk/experter) egentligen vill lyfta fram är ju faktumet att det fungerar bra med naturgräs på alla håll där förutsättningarna är desamma eller t.o.m värre på sina håll!!
.
Du nämner Norge bla, ett land som inte direkt har utvecklat någon teknisk fotboll
Men visst, det går säkert att på bättre sätt hålla liv i gräs i under större del av säsongen men det bygger på att planen bara används till en enda aktivitet, den egna klubbens hemmamatcher. Alltså ca 30 timmars matchspel per år.
Jag var för ett par år sedan på studiebesök på idrottsparken i Köpenhamn. En anläggning som FC Köpenhamn äger och driver i egen regi. Man har oanade resurser för att hålla mattan i perfekt skick - värme, tak att dra för och en skotsk gräs/golfbaneexpert med enda uppgift att vårda mattan. Den skotten var fullt beredd att döda alla som olovandes satte sin fot innanför de vita linjerna.
Traditionen/ekonomin är en annan i Sverige. Här ägs/drivs i regel anläggningarna med kommunal inblandning och de ska kunna användas till allt från monstertrucktävlingar till koncerter och släggtävlingar.
Borås arena kan brukas ca 1000 timmar om året för fotbollsaktiviteter, det kan vara allt från "knatte"-sammandrag till elitträningsmatcher vintertid. Jag tycker att det är ett bättre sätt att använda våra arenor.

Lars
Svara med citat