Hei Riitta.
Nå er det noen år siden jeg har vært på en skikkelig loffetur. Men med litt erfaring ble min strategi å orientere meg godt på forhånd, lese kart, tenke gjennom hvilket område/del av byen/landsbyen jeg/vi ville bo. Fint å ta med konkrete tips fra andre! - Etterhvert - om fergen ankom i rimelig tid på dagen - gikk vi raskt forbi flokken som tilbød rom. Fant en kafe, fikk en hvil, og så gikk en av oss på leting. På forsommeren er det enkelt å finne bosted ved å titte litt rundt selv.
Det er lett å bli 'lurt'. Tilbudene hagler, bildene som vises frem kan være mye finere enn virkeligheten. Ikke minst må du regne med at noen vil skrøne/ljuge om avstand fra havnen til pensjonatet/hotellet. Da kommer dette med kart inn, be om å få informasjon om eksakt hvor på kartet boligen er. Og ikke godta svevende, upresise forklaringer. Hvis du ikke synes det er ok å havne laangt ute på landet. Kanskje ingen taverna, ingen Mythos, ingen musikk......
Jeg har latt meg ragge på ferge i småkykladene, det var et dårlig valg. Dessuten, om fergen ankommer sent, ville jeg uten tvil forhåndsbestille.
Håper du får mange gode oppdaterte tips av andre her - det finnes så ulike måter å organisere dette med overnatting på.
Kjenner et plutselig savn etter å loffe, gleden og forventningen, å havne på en annen øy enn planlagt, reise litt på måfå. Kykladene er virkelig verd en reise (
selv om Doddene og Kalymnos er i en klasse for seg...
).