Santorini calling. Påskafton i Kamari. Solen gassar och vi har varit på stranden i 4 timmar. Jag tror att jag kommer att få känna av solen även inatt som kommer. Min bleka hud tål inte så mycket, men jag har i alla fall frestat den med mer sol idag än jag har kunnat gjort hemma i Sverige under de månader som gått.
På eftermiddagen igår var vi bjudna till Emporion, strax ovsnför Perissa. Där gick samtliga män ur huse för att samlas utanför kyrkan mitt i byn. Därefter utgår en procession med dem alla bankandes så hårt de kan på diverse järnrör, klockor eller stora trummor. Detta är en tradition som utföres för att man inte skall glömma att gå i kyrkan idag, påskafton. Efterhand som processionen passerar husen bjuds männen på godis och en eller annan ouzo, raki, vin eller andra starka drycker. I alla fall så kände jag en stark ånga i ledet av sprit. Tyvärr så filmade jag hela tiden för vår vän Artemias räkning så jag hann inte smaka på det som bjöds! Tur kanske det, jag kanske hade varit kvar där än i så fall.
Igår kväll var vi i Pyrgos och fick uppleva ett makalöst evenemang. Tusentals marshaller var utplacerade i byn, på hustak, murar och ända upp till kastellet på toppen i byn. Ett skådespel som är omtalat av de som vet om det och upplevt det. Det ser ut som att hela berget brinner. Någon turist som råkat sett detta från ett flyplan trodde att vulkanen fått ett utbrott

Vi fotograferade en massa, men tyvär så föll jag i en kladd med våt cement häromdagen och då kvaddade jag min fina kamera, det blev bara skrot av den. Som vanligt har jag även en mindre kamera med så helt utan bilder har jag ej blivit.
Jag får fixa ett litet resebrev när jag har kommit hem.
Idag sa jag till Moster att detta måste vara den finaste påskafton jag har upplevt. Skål.
Yeasou

,