Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-17, 15:34
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Birgittas rapport lördag 17 April

Resan till Plakias.

Vi hade en fantastisk resa över bergen mellan Chora Sfakia och Plakias med taxin igår. Jag glömde totalt att jag både är åk - samt höjdrädd. Troligen beroende på på att föraren körde lugnt och stilla. Detta för att i var och varann kurva stod det getter och får.

Vägen var hisnande och kantades av då och då av små pittoreska byar. Till detta kom den fantastiska grönska vi aldrig upplevt i Grekland någonsin tidigare. Förutom alla gröna träd spirar även blommorna.

Vi såg många vilda växter. Vita, rosa och röda nerium. Vad jag kallar "blomman för dagen" med sina fina klarblåa blommor. Sedan de som liknar prästkragar som är gula eller gulvita, som växer på ängar och vägrenarna. Den rödlila bourganvillan prunkar längs vägen. Sedan finns det en vacker liten lila tistel som växer överallt.

I varenda trädgård finns det massor med vackra pelargoner. Vår krasse, som börjar blomma i början av augusti, blommar här redan. Vita liljor samt rosa stockrosor finns även på gårdarna. Floran prunkar verkligen.

Ja, nog är det skillnad från när vi lämnade Umeå för två veckor sedan. Då hade vi meterhög snö och våra rabarberplantor som brukar sticka upp i början av april vilade djupt där nere.

Att få uppleva Grekland och Kreta i april är en härlig upplevelse. Lägg därtill att vi har väldigt tur med vädret. Hittills....

Birgitta och Arne
Svara med citat