Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-24, 10:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Påskdagen 4 April

Nekjam du behöver inte hålla med mig det är helt ok att tycka olika. Tur att vi alla inte vill vara på samma ställe. Jag är väl bekant med hela Rethymnon speciellt de gamla gränderna där min dotter bott vid en av sina arbetsperioder i staden. Hon har arbetat flera säsonger i Rethymnon. I Missiria har jag ätit några av mitt livs godaste, grekiska måltider. Det är inte i Chania och turistorterna utanför jag funnit mina grekiska pärlor utan på helt andra platser i Grekland. Jag har med ökad ålder börjat föredra allt mer lantliga miljöer men är även oerhört svag för grekiska gränder, gamla hus och stillsamma torg utan inkastare och med små tavernor, ouzerior och vackra blommor.

Vill också gärna ha så bilfria miljöer som möjligt och skräniga barer samt många affärer är inte speciellt intressant när jag besöker Grekland. Är glad att jag besökt så många olika platser i Grekland men har ändå oerhört många fler ställen som lockar att beöka. Återvänder gärna till någon av mina favoriter men ser kanske ändå hellre nya platser. När den lusten avtar vet jag vart resan går. Då ska jag sitta på något av torgen i Folegandros Chora med en god bok, njuta av hamnlivet i Katapola på Amorgos och favoitstället i Chora, vila mina fötter i Kastro på Sifnos. Hoppas lokalbefolkningen och de styrande på dessa platser fortsätter att utveckla och vårda det de har med omsorg och inte lockas till allt för stor exploatering. Innan lusten att se nya ställen avtar hoppas jag få besöka Syros, Tinos, Nafplion, Ikaria, Kastellorizo, Chios och kanske någon av Rhodos små byar.

Ursäkta Arne och Birgitta för utvikningen i er fina tråd. Hoppas ni får härliga dagar på ert favoritställe i Chania bland de vackra husen. Ha en fortsatt bra resa. Här hemma är drivorna snart borta i söderlägena men i norr finns det fortfarande en hel del snö kvar.

Eva
Svara med citat