Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-20, 12:56
charmangle charmangle är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010
Standard Sv: Rhodos juni 2010

Hej!

Min upplevelse av Rhodos är att Väst Sidan av ön (Ixia mf. byar) är lite tråkigare än Rhodos Stad och Öst Sidan. Stränderna är steniga, och det blåser ordentligt. Vill man åt de där supermysiga mjuka finkorniga stränderna så ligger de på Östsidan av ön. Kalithea, Faliraki, Lindos. Kalithea är den lugna delen av Öst sidan, där det finns helt underbara små vikar (som min personliga favorit, Viken nedanför hotellet Kalithea Mare Palace) och/eller Långa fantastiska sandstränder som Kalithea beach.

Faliraki är lite av party staden. En lång sandstrand, och mycket uteliv och turistbutiker. Den ligger några kilometer från Kalithea.

Lindos är en liten mysig stad med underbara labyrintliknande gator och en fantastisk vik med en strand. Samt athena templet som ser ut från sin Höga klippa. Här är man dock långt från Rhodos stad, vilket gör att det förmodligen är bäst att åka hit om man bara vill ha lugn och ro och sol och bad.

Från Kalithea tar det ungefär 10-15 minuter till rhodos Stad med buss, som går mycket ofta dagtid. Med taxi kostar det ca 5-7 euro.

Faliraki är ca 5 minuters resa längre bort. Gissar +2-3 euro.

Jag vet inte hur det ser ut i Faliraki och Kalithea med restauranger, men vad gäller Ixia tycker i alla fall jag att restaurangerna/maten var ganska dålig. Mest turistställen, med motsvarande matsedel. Kommer man däremot in i Rhodos Stad så har man massor med riktigt bra restauranger med underbar grekisk mat.

Rhodos stad är i allmänhet inte så väldigt livlig på natten om man inte befinner sig runt bargatan. Vilket gör att det går ganska bra att bo på de flesta hotellen i staden. Nackdelen är att de två stränderna inte går att jämnföra med Öst Sidans stränder. Så som någon sa tidigare, skulle jag välja att åka 15 minuter till Kalithea för att få en riktigt bra strand alternativt ta ett hotell i Kalithea och åka buss till stan för shopping/middag.

Hur som helst är Rhodos en av de mest underbara öarna i Grekland, särskillt om man väljer att se sig om lite. Lindos och båtturen till Symia är upplevelser man inte kommer ångra.

Vi åker dit igen i Juni, och då blir det Kalithea Mare Palace med turer in till stan eller till Faliraki för att mysa på kvällarna.

/Nicholas

ps. En liten grej som vi tyckte var helt perfekt, men som nästan ingen utnyttjade var att de har ett busskort som man köper för 500 kr. Det gäller 7 dagar, för det åker du gratis buss över hela norra delen av ön samt till flera av de mysiga utflyktsplatserna som själva oftast kostar nästan samma pengar. Fjärilarnas dal, halva vägen till lindos osv. Grekerna trodde vi var tokiga när vi visade upp korten, men för oss sparade de många tusenlappar!
Fråga vid bussterminalen inne i Rhodos Stad. (Ligger nästan vid början på gamla staden)
ds.
Svara med citat