Som gammal guide måste jag ju säga: Köp utflykten av researrangör!
Jag vet att det är dyrt med dessa utflykter. Och nej, biljett till Knossos ingår förmodligen inte. Att sitta i en buss från tidig morgon och inte kunna styra sin tid är kanske inte heller så skoj. Att köra Chania-Heraklion själva är inga problem, och det är lätt att hitta till Knossos eftersom det ligger i utkanten.
Men, om ni åker med utflykt så slipper ni köa för att köpa biljetterna. Dessa köer kan vara hur långa som helst... Och är guiden bra och påläst så ger det enormt mycket mer än att gå runt själv på området. Visst kan man läsa och titta på karta, men det är lätt att missa intressanta saker och det kan vara svårt att hitta rätt på området.
Den svenska guiden får inte guida ensam, utan måste ha en lokalguide med sig. Dessa är utbildade historiker inom området och väldigt kunniga. Och är som sagt resebolags-guiden intresserad så kommer ni få så mycket mer av upplevelsen!
- Då jag själv guidade så drog vi inte ensidigt historien om att Kung Minos bott där. Det som är fascinerande med stället är just alla gåtor och tolkningsvariationer. Att det var kvinnligt "styre" finns det mycket som tyder på. Men det är ju en tolkning av det hela... Sen har vi ju frågorna om varför man inte hittar spår av vapen eller krig. Fanns det inga slavar? Förrättade man människooffer eller inte?
Så... mao jag rekommenderar alla att följa med på utflykter till historiska platser. Det ger oftast en betydligt större och mer minnesvärd upplevelse.
/anna