Sv: Vart ska man INTE åka?
Jeg har ikke vært på noen øy, eller noe sted på fastlandet, hvor jeg ikke trivdes. Enkelte steder stiller kanskje litt større krav når det gjelder å finne fram til de stedene man trives best, men selv på de store turiststedene kan man finne perler hvis man anstrenger seg.
Et par steder har det vært nok med ei eller to uker, og jeg føler ikke noe stort behov for å reise tilbake dit. Men som regel er to uker veldig kort tid til virkelig å få følelsen av stedet man besøker og menneskene der, og å danne seg en oppfatning av stedet/øya.
Det virker litt merkelig når noen vender tommelen ned for Kreta etter et besøk i Platanias. Kreta er en god del større enn Kykladene, Dodekaneserne og de Ioniske øyer til sammen, og har antagelig minst like mye forskjellig å by på som disse øygruppene til sammen også. Jeg har vært på Kreta ca. 15 ganger, og har fremdeles mye igjen å utforske der. Det finnes steder på Kreta jeg ikke ville tenke på å besøke flere ganger, men også steder jeg søker tilbake til gang etter gang
Det gjelder sikkert ikke bare for Kreta at et kort og uheldig besøk på ett sted kan farge oppfatningen av hele området.
|