Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2010-06-10, 09:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Varning för västra stranden inne i Rhodos stad.

Det här fenomenet finns på många ställen och underskattas ofta. Det ser ju lite läckert ut att leka i vågorna...Vi campade många somrar på Peleponnesos, vid Lagouvardos, som är en fin sandstrand. Utanför är det ömse djupt, ömse sandberg, så man kan stå till höfterna i vattnet kanske hundra meter ut, medan det är djupare närmare stranden.

Det där innebär att strömmarna efter en storm är oberäkneliga. Det ser inte så farligt ut! Men vi har dragit upp åtskilliga rädda -och snopna-personer, som bara ville hoppa lite i de långa vågorna.

Har man simfenor är det mindre riskabelt, i alla fall om man är en van simmare. Såna dar då vi visste att bakströmmarna var starka satt min man och son utan frukost och med fenorna inom räckhåll, för att kunna hjälpa idioter som inte ville höra på vad vi sa.

Det blev bortåt 60 personer med tiden...till och med jag, som inte är nån bra simmare, fick upp en mamma med två barn.
Badvakt eller röd flagga fanns inte då, hur det är nu vet jag inte.

Någon sa att man inte ska försöka simma tillbaka dit man kom ifrån utan sidledes , så kanske strömmen är svagare där. Men klokast är väl att göra något annat än bada såna här dar.
Svara med citat