Hej Monica,
Intressant att läsa och diskutera lite om vardagslivet i Grekland. Eftersom du just nu i denna tråden är inne lite på det här med butiksbesök och inköp så vill jag passa på att höra om dina erfarenheter vad gäller kundbemötande o dyl i supermarkets.
Generell erfarenhet från våra besök i medelhavsländerna så är mitt intryck att man tar betydligt lättare på bemötandet än vad vi är vana vid här hemma. I den mån det är skillnad mellan länderna så tycker jag att det är något bättre, eller mindre dåligt, i Frankrike och Italien än i mina favoritländer Grekland och Spanien. Och tyvärr känns det som att utvecklingen inte går till det bättre. De senaste åren har det ofta varit så att man blir direkt nonchalant bemött i kassan på supermarket. Kassörskan är ofta invecklad i ett intensivt samtal med någon annan, kollega eller kompis. Växelpengarna slänger man gärna på kassabandet så får man stå och plocka upp dem bäst man kan. Som sagt, direkt nonchalant i supermarkets, och helt annorlunda än t ex på tavernorna.
Min gissning är att det är skillnad i bemötande mellan turister och bofast befolkning. Det är ju ingen ursäkt, men kanske en förklaring. "Turisterna är här ändå bara en kort tid och är mer eller mindre tvungna att handla i närmsta butiken"? Men egentligen verkar bemötandet inte ens så övertänkt, utan mera som en nonchalant attityd till jobbet.
Skulle vara intressant att höra om dina erfarenheter och syn på detta, sett med ögon hos en som är bofast.

Mats