Visa ett inlägg
Gammal 2010-06-20, 18:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Leva på Kalymnos 2, dagliga livets händelser

Mats, jag kan ju bara svara för Kalymnos...jag diskuterade det här tidigare med några andra svenskor .

De många nya stora affärerna kom antagligen som en chock för de färre , inte så moderna, som dominerat marknaden tidigare. Konkurrens i dess mest tydliga skepnad: modernt inredda affärer, större sortiment, parkeringsplatser, kassor av västerländsk typ med vagnar och plastkorgar. Vidalis och Dia var först, sen kom i rask takt en Vidalis till, Marinopoulos och nya Smalios. Snart är Karazas nya butik klar.
Theofilis hör till de gamla. Han byggde snart ut butiken, skaffade ett jättesortiment utöver mat och lät fixa sin parkeringsplats...

Man kan undra om det lönar sig, öns befolkning har ju inte ökat så drastiskt...men alla måste vi äta...alla gillar vi att välja...

På många av de här affärerna har det anställts en rad personer, ofta unga tjejer, så på det viset har det varit ett lyft för ön. Jag finner ockå att just de yngsta har en något nonchalant attityd, men de flesta är jättetrevliga och snabba.

Jag föredrar just en av affärerna eftersom man där alltid är rask att hälsa, svarar omedelbart om man vill veta något, kånkar ut mina grejor till parkeringen. Det är ett familjeföretag. Mina väninnor hade samma preferenser för andra affärer!

Hur turister bemöts vet jag inte alls!
..
Svara med citat