Tack för intressant info om polisväsende, fordon mm. Det för onekligen tankarna till den grekiska trafiken.
Vad gäller trafik i Grekland är det ju som överallt annars varierande beroende på storlek på ort mm. Men om man ändå får vara lite generell så är mitt allmänna intryck att den liksom i övriga sydeuropa är något mera rörig och kaosartad än i norra Europa. En intressant kontrast till det är erfarenhet som jag har, nämligen att man är mycket hänsynsfull och försiktig gentemot folk på moppe och scooter (åtminstone oss turister). Under massor av Greklandsresor och otaliga turer på moppe så har jag alltid känt det som att man är mycket försiktig vid omkörningar mm. Positivt!
Vad gäller hjälm-lagen så tycks den vara mycket flexibel i sin tillämpning och kontroll både från moppeuthyrare och poliser. Numera, med stigande ålder och förstånd?, använder vi hjälm. Det är dock en härligare känsla att nån gång åka med fullt ös och utan hjälm låta vinden rufsa i håret. Men som sagt, håret har ju blivit mindre (blåst bort?) och förståndet förhoppningsvis lite större, så utan hjälm det var förr det. När vi då åkte utan hjälm såg vi ändå till att ha dem med oss, hängande på styret el dyl, som en del greker också gör. Trots stopp av polis blev påföljden dock aldrig mera än en tillsägelse. Men nu har kanske tonen skärpts? Vad händer idag om någon mot förmodan stoppas utan hjälm? Blir det något straff eller är det mest snack? Görs det i det avseendet skillnad mellan turister och bofasta?
Detta är kanske något med mycket stor variation mellan öarna???

Mats