Sv: Nationellt id-kort som pass till Kreta!?
Har under förmiddagen haft en animerad chat med informationsavdelningen på Apollo HK. kan ej undanhålla er denna. Läs och begrunda...
- Vad kan jag hjälpa dig med?
Du säger: Någonstans har Apollo fått felaktig information när det gäller det nationella ID-kortet. Detta kort gäller som pass i hela Schengenområdet. Trots detta hävdade nyss en dam på Apollo att man måste ha passet med sig av skäl att hotellen i Grekland kräver passet vid incheckning. Har kollat med UD, Svenska ambassaden i Athen samt vår brysselambassadör. Alla säger samstämmigt samma sak! Det nationella ID-kortet fungerar lika bra som passet och att man ej behöver ta med passet vid resa inom Schengenområdet om man har detta kort. Arne
Anette: Hej! Vi rekommenderar pass på samtilga våra resor. Resa med natinellt ID kort är på eget ansvar och Apollo ansvarar inte för eventuella komplikationer.
Du säger: Ja, det var ju inget svar på min fråga. Jag skulle sätta värde på att få veta vad ni stöder er på i detta ärende. Till och med turistministeriet i Athen lät nyss via mail meddela att det nationella ID-kortet gäller i stället för pass. Några som helst komplikationer kan ej uppkomma, allt enligt fördragstexten i Schengenavtalet.
Om du vill kan jag skicka såväl fördragstexten som svaren från UD, Athenambassaden och Turistministeriet.
Arne
Anette: Hej! Jag besitter dessvärre inte ytterligare kunskaper och insikt i detta ämne utan får be dig att kontakta vår kundtjänst på tel 08-6738420 så får du föra detta vidare där.
Du säger: OK
Anette: Tack för att du kontaktade oss på Apollo.-Ha en trevlig dag.
|