Jag älskar Italien. Vi brukar ta en sväng i Italien varje sommar innan vi tar färjan över till Grekland. Vi har faktiskt övergivit Grekland helt några sommrar och tillbringad all tid i Italien. Det finns många vackra platser, både norr och söder om Rom. San Gimignano och Volterra i Toscana, Orvieto i Umbria och Tarquinia i Lazio, ja det finns mycket att se. Söderut är Tropea ett paradis. Vi har också bilat Sicilien runt och prisläget på Sicilien är mycket lägre än på fastlandet, speciellt på västra Sicilien. En liten oas är San Vito lo Capo, på toppen i nordväst. För den som är intresserad av arkeologi, finns stora pampiga antika tempel bevarade. Om någon vill ha närmare tips och råd om Sicilien så går det bra att mail, där finns väldigt många guldkorn
Vill man välja ett land som liknar Grekland men ändå inte, så ligger Cypern nära till hands. Jag måste säga att Cypern har en hög mysfaktor och är snäppet vassare än Grekland, både när det gäller bad, mat och vänligt bemötande. Man behöver inte välja torget i Agia napa

, Cypern är mycket mer än bara hålligång. Så nog finns det alternativ till Grekland

,
Men som många andra så återvänder jag ändå till Grekland gång på gång, det går liksom inte att ta på.
Min drömsemester gick till Mexico och Playa del Carmen. För mig som arkeolog så var den mexikanska kulturen enormt spännande och skulle så vara för vem som helst. Ruinerna i Tulum och den underbara stranden nedanför är en dröm. Vi simmade i underjordiska sjöar, klättrade på pyramider, snorklade i laguner och på kvällarna drack vi gigantiska Margaritas

Én dröm att längta tillbaka till någon gång i framtiden.