Visa ett inlägg
Gammal 2010-07-12, 21:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalá Visa inlägg
Hej Mats!

Jag tycker också att Mallorca stämmer in på min önskelista på flera sätt och jag har funderat på att åka dit igen. Men vilken/vilka orter rekommenderar du?

Jag har varit på Mallorca två gånger och då på ett par av de stora chartermålen. Jag gillade Mallorca, men skulle gärna vilja ha tips på något lite lugnare, mindre ställe inför kommande resa (gärna utanför charterbolagens program). Mer lugn och natur och mindre party-inriktning.

Det går att hitta bra flygpriser till Mallis, så det känns som ett stort plus när man reser med en mindre plånbok.

Kalá
Vid mina besök på Mallorca har jag liksom du bott på charterresmål, Magaluf och Santa Ponsa. Helt turistbefriade orter tror jag det är svårt att hitta på ön, men visst finns det skillnad i tempo och hålligång mellan orterna. Allra mest lugn och ro och minst party finner man nog i småbyarna i det inre av ön, typ Deia mfl, men då innebär det att man väljer bort strandnära ort, vilket du ju hade med på listan.

Längs kusterna finns det nog också en del riktigt små orter som ligger utanför charterbolagens program, men de har jag dessvärre inte så mycket erfarenhet av. Men redan i charterbolagens program tycker jag att man kan finna några orter som skiljer sig lite från det allra stimmigaste charter-köret. Ett sådant exempel tycker jag att Puerto de Soller är. En by som förvisso har turister men som jag ändå tycker är ganska mysig. Här uppe i nordvästra delen av ön är också nära till de vackra naturen uppe i bergen. Även Puerto de Pollensa var åtminstone förr lite lugnare än t ex Magaluf och Palma Nova.

I en av punkterna på din lista nämns också möjlighet att kunna besöka någon lite större stad. Ett i mitt tycke bra svar på det önskemålet är ju Palma. En mysig och behaglig "liten storstad" som man kan strosa kring i och som det är ganska nära till oavsett var på ön man bor. Vare sig man är intresserad av religion eller ej så tror jag att de allra flesta blir imponerade vid ett besök i katedralen i Palma. Mycket vackert!

Hoppas du hittar något som passar.
Mats
Svara med citat