Citat:
Ursprungligen postat av Monica P
Prästerna här är i regel folkliga och lättpratade. Det sker en slags förvandling när gudstjänsten börjar: då är de plötsligt företrädare för Gud och den vardagliga stämningen viker.
|
De få Präster jag pratat på typ Cafenion har varit väldigt trevliga. Och ger ett intelligent intryck. De ger även ett världsligt intryck med mobiltelefoner och en Ouzo framför sig...

De har säkert en liten "mobilficka" i sina skruder numera...
Citat:
När han vek upp ärmarna syntes några brännsår på underarmarna. Utan att ändra tonfall tillfogade han - fortfarande sjungande-" jag stekte melitsanes i morse-ni vet hur det stänker-" och fortsatte direkt...
|

En Präst med humor... Jag tror vissa saker har förändrats de senaste 30 åren. Just Prästernas förhållande till övriga i samhället där de lever och verkar. Dock inte kyrkans makt över staten tyvärr.....
Jag var med när goda vänner gifte sig på Tinos för många år sedan. Efter en rätt kort stund i kyrkan kom några i gänget, Greker, och hämtade oss och sa att nu går vi och tar något att dricka! Detta kommer att hålla på ett bra tag. Mot stamfiket och lite öl, Kaffe och Metaxa... Mitt i vigseln! Jag tyckte det var märkligt, men de sa att det där tar så lång tid så vi hinner tillbaka till det viktiga slutet... Och mycket riktigt. Vi kom lagom för att se ceremonin med Stefania och avslutet. Samtidigt gick folk ut och in i kyrkan och barnen sprang omkring därinne...

Det var intressant att se och uppleva blandningen av allvar och distanseringen (eller vad jag ska kalla det?) till de kyrkliga ceremonierna.
Och jag var tacksam över att jag slapp sitta på den där hårda träbänken hela vigseln...
Citat:
...jag tror inte Vår Herre hade något emot detta...
|
Om det nu finns någon sådan, något jag själv stark betvivlar, så har han uppenbarligen en rätt skruvad humor...