Ämne: Varmt
Visa ett inlägg
Gammal 2010-07-28, 10:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Varmt

Jag ville veta mer om vindar så jag sökte upp expertisen, i detta fall min mans halvkusin Antonis Michail, kallad Germanos, som har varit fiskare i hela sitt liv. Nu sitter han som en annan turistattraktion ihop med andra gubbs och knyter nät i skuggan under ett träd där alla turister går förbi. Jag frågade inte om dom har betalt av kommunen för att se traditionella ut... vad gäller vindar fick jag följande lektion:

Bora, Tramontana kan heta Katevasi också (" den som drar ner") och det är den kalla nordanvinden , på sommaren motsvaras den av den varma Meltemin.
Från nordöst kommer Graigos och från öster Levandes. Sirocco och Ostria står bara på kartor, däremot har den fruktade Garbis flera namn: Epiliotis, Vardaris,Throubos- det är den häftiga sydvind som kan medföra virvelstormar och som slår till helt apropo. Bounendes och Maistros kommer från italienhållet och bounendes är alltid fuktig och varm.
Det fanns flera namn sa fiskargubbarna och det är klart, ett sånt viktigt fenomen har många namn.
Svara med citat