Sv: Ännu varmare
Här på Kalymnos finns knappt några kor, och getter och får är inte uppstallade, så gödsel är bristvara liksom jord. Det kommer en lastbil från Kos ibland och säljer gödsel säckvis.
De finaste trädgårdarna finner man kring de äldsta husen och där det finns vatten förstås. Nere i stan kan man gå runt och häpna över jättelika blommande träd som är klart tropiska och som har haft många år på sig att bli så stora. Det skulle inte förvåna mig om de har sina rötter nere i avloppssystemet och hittar mycket trädgodis där.
På södra Peleponnesos såg jag träd och blommor som inte fanns med i min växtbok och man sa att det kom sig av att fåglar tog med sig frön från Afrika.
Vi som bor i de mer nybygggda områdena på bergssidorna kommer nog inte att hinna se våra små plantor bli stora träd, för även om vinterklimatet är milt och regnigt är sommartorkan förödande.
Just pelargoner är det tacksammaste man kan ha , tuffa året runt, med de måste hållas efter så här års. Sekatören är trädgårdsälskarens bästa vän...
|