Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-27, 17:54
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Vi ska till Elafonossi (1 dagstur eller 2) bästa färdsättet?

Ursäkta min eventuella negativism.

Det finns många ställen på Kreta som jag hellre skulle besöka än Elafonissos.
Jag har genom åren släpat dit mina bekanta och de flesta står där som levande frågetecken.
- Var det här allt?

Elafonissos är mycket vackert på våren och hösten då alla "Cantinor" och "Sunbeds with Umbrella" är borta. Platsen kan vara en plåga om det blåser fel vind. Mat och dryck tar man med sig eller utnyttjar de "äkta" lokala som finns på plats året runt. Bergen i närheten är bra att klättra i för den som känner.

Jag har en bekant där som är svenska och gift med en grek. Deras olivplockning på hösten ska vara fantastisk(jag har inte provat själv). Men de bor där permanent med sina barn och har pensionat och taverna.
Med detta menar jag inte att avhålla eller avråda någon från att fara dit, men platsen är kraftigt överreklamerad(se mina tidigare artiklar).

Kreta har så många underbara ställen att besöka. Balos-stranden är ett. Lake Kourna är ett annat med änder och vattenormar(sett 2 under alla år).
En av de häftigaste utflyckterna du/ni kan göra är till Gavdos. Europas sydligaste spets.
- Elektricitet?
- Kanske!
- Bankomat, nej
Total frid, ja!
Nu är jag färgad då jag har Holländska bekanta där sedan många år.
Men, ska man skriva en bok eller bara komma underfund med livet är det rätt plats

Vi ser alla på denna ö ur olika synvinklar. Jag ser den ur mitt perspektiv och det är lugnets och fridens.

//Uffe
Svara med citat