Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-29, 18:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vi ska till Elafonossi (1 dagstur eller 2) bästa färdsättet?

Ni ska räkna med längre åktid från Chania med bil/buss än 1 timme, snarare 2 (i varje riktning).

Åker ni båt från Paleochora tar det en timme (den går vid 10-tiden, retur vid 16, 15.30 eller 15 beroende på hur sent på säsongen).

Vi har varit på Elafonissi flera gånger men aldrig lagt oss på en solsäng utan alltid vadat över till själva ön.
Ju längre man går ju färre folk och man kan hitta småstränder där man är ensam om inte man reser i högsäsongen. Här ute är Elafonissi magiskt! Men det finns ingen mat här ute på själva ön, för att köpa mat måste man vada tillbaka till alla solbäddarna.

Uffe, tog du med dig dina gäster ända ut på själva ön? Men man måste också gilla att bada för att uppskatta denna unika ö - och lågsäsong är ett plus!

Gavdos ja, visst är det fint där! Lugnt och underbart klart vatten, men det kräver minst en hel dag med utgångsläge Paleochora eller Chora Sfakion, det måste finnas plats i ens tidsschema för eventuella inställningar av hemresan p.g.a. blåst - och det är bara vissa dagar båten går från Paleochora resp. Chora Sfakion. Men är läget lugnt, så rekommenderas Gavdos varmt för en annorlunda upplevelse. Runt två timmars båtresa i varje riktning. Jag skulle inte satsa på Gavdos om jag bodde uppe i Chania och t.o.m. hade ett så litet barn med mig!
Svara med citat