Citat:
Ursprungligen postat av Monica P
--------------
--------------
Mig passar den här lite tuffare stilen, med en befolkning som inte riktigt vill bli bara turistinkomstberoende, som har haft ännu hårdare levnadsvillkor förr om åren, vars familjer alla , alla, har emigrerade släktingar i hur många generationer som helst, som ser havet som en hård arbetsgivare (männen) och som en mördare (kvinnorna).
--------------
--------------
Dock, Mats, vi har vackra gränder också . Vad jag helst förknippar den här ön med är att man nästan överallt har utsikt mot havet, så symboliskt för livet här.
Så är det förstås för alla de mindre öarna, havet är liv, arbete, möjlighet att resa bort och hem, även hot och hinder och längtan.
|
Oj Monica!!!!!!!!
Du har redan tidigare med dina fantastiska beskrivningar av Kalymnos väckt en stor nyfikenhet hos mig. Det du skriver här får det att övergå från nyfikenhet till något större. En klok man lärde mig en gång att "Förväntan är besvikelsens moder". Jag försöker därför att hålla emot, men det känns som om jag redan gillar en ö som jag aldrig har besökt. Och nu tryckte du ju definitivt på en känslig punkt. Så länge jag kan minnas, sedan jag var ett litet barn (och det var längesedan) har jag älskat havet. Och ditt sätt att beskriva havet kommer mycket nära vad jag känner.
Nu skriver jag in Kalymnos. Det börjar att bli riktigt trångt i toppen på min ö-önskelista. Tack Monica.

Mats