Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-25, 20:40
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Ang. äldrevården i Grekland visavi Sverige

Det finns många sådana beskrivningar av vanvård och kraftigt drogande av gamla människor runt om i landet. Det är förstås bättre att sitta ute i Grekland och "gråta". När man gråter så känns det åtminstone lättare i hjärtat. I Sverige händer det ofta att gamla människor är vanvårdade, drogade eller bortglömda av sina släktingar. Det vet jag också av egen erfarenhet och av mina vänner som klagade på hur deras föräldrar behandlas på äldreboenden. Bäst att inte komma dit! En gång frågade jag en bekant rektor om hans gamla föräldrar lever kvar. Han nämnde att hans far ca 85 år gammal bor på ett åldershem i Uppsala. Jag frågade hur ofta han besöker honom. Han svarade att han inte träffade sin far på några år på grund av tidsbristen.

När jag åkte i juli till Kefalonia såg jag hur en blandad svensk-grekisk familj tog med sig till Kefalonia en mycket gammal grekisk man (kanske en far, kan man tro). Den äldre manen var sjuk, matad med en sond när han åkte till Grekland och satt i rullstol. När de var på vägen hem efter en vecka fanns det ingen sond kopplad genom näsa. Han var alltså mycket friskare efter att han var i sitt hemland. Familjen vårdade den äldre mannen på ett exemplariskt sätt. Vilken kärlek och omtanke att bara släpa med sig en så gammal och sjuk släkting.

Min gamla mor bodde aldrig på ett äldre boende, hon vårdades av familjen och därmed var aldrig drogad. Många gånger tog vi henne på semester. Så gör många familjer i Grekland också. Visst, några undantag kan inträffa både i Sverige och i Grekland (både i den positiva och i den negativa riktningen).

Ha en livslång semester i Grekland, Yanna. Du kommer säkert vara frisk och leva länge tack vare din positiva attityd och eftersom du bor i Grekland.

Lycka till, Passionären
//Enigma

Senast redigerad av Enigma den 2010-09-25 klockan 21:04.
Svara med citat