Sv: Ang. äldrevården i Grekland visavi Sverige
Eftersom det inte finns någon åldringsvård i Grekland går det inte att jämföra Svensk och Grekisk åldringsvård. Att vistas i Grekland som frisk äldre måste vara underbart MEN att diskutera var man tror sig trivas bäst som förvirrad och kroppsligt sjuk kanske t.o.m sängliggande - det kan man bara gissa tills den stund man är där d.v.s sjuk och i behov av hjälp - innan man är där är det endast en känsla.
Jag jobbade tidigare i flera år inom äldreomsorgen och jag har även egna erfarenheter av att vårda mina gamla släktingar. Vi i släkten hade aldrig orkat med att sköta min pappa helt själva utan "samhällets" hjälp, det samma gäller nu med min mamma. Många brister finns det och vi anhöriga behövs för att reda ut och hålla ordning på mycket men jag är innerligt tacksam att inte ALLT hänger på oss i min mammas tillvaro.
Det är såå lätt att generalisera, alla/många drogas, blir sittande inne osv. Mycket finns det att klaga på i den Svenska äldre omsorgen men den FINNS i alla fall.
Jag tror att de flesta som jobbar inom äldreomsorgen jobbar med hjärtat på rätta stället (undantag finns i alla yrken) och alla äldreboenden som jag känner till i min stad fixar kräftskivor, pubar, dans, bingo, cafeér....
"Att möta en människa där den är" - det är inte lätt, men det är att vara proffs på sitt jobb! :-)
Jag håller med det någon skrev tidigare (tror Riita) skönast skulle det vara att bara dö knall fall, men hur det blir styr man inte över.
|