Visa ett inlägg
Gammal 2005-10-26, 19:22
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: snakk gresk raskt og lett!

Citat:
Ursprungligen postat av Misan
Oj! Det var inte meningen att helt ta hoppet ifrån dig... Självfallet hinner du lära dig en hel del fram till sommaren! Och troligen kommer du, precis som jag, inse att du förstår mer och mer ju mer du HÖR språket.

För mig var det sen så att det gick i vågor. Efter en månad tyckte jag att jag förstod jättemycket och att jag snart kunde börja prata. (Ska väl tilläggas att jag läst grekiska en termin för en massa år sedan och dessutom varit i Grekland en mängd ggr). Några dagar senare tyckte jag att jag inte fattade ett ORD av vad NÅN sa - och att försöka säga nåt gav mig bara ont i huvudet...

Sen fortsatte det så resten av tiden. Men självfallet gick det bättre och bättre ju mer jag övade.

Men att steget är långt mellan att förstå ett språk till att prata det gäller ju inte bara för grekiska. Så är det väl med de flesta nya språk....
Ja, det der kjenner jeg veldig godt igjen fra da jeg studerte spansk på videregående. Noen ganger følte man seg som en verdensmester, andre ganger var man litt down.
Svara med citat