Ämne: Argiroupolis
Visa ett inlägg
Gammal 2010-10-10, 15:50
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Argiroupolis

Övernatta? Njae det vet jag inte om det är så kul (detta är så klart en smaksak). Byn har städats upp en hel del och är ett trevligt ställe att besöka och intaga en måltid på.
Det finns ju mycket vatten och källor och det sätter sin prägel på en del av området som ligger alldeles nedanför själva bycentrat.
Så mycket av det gamla Lappa finns inte kvar. Lappa var en betydande stad som på sin tid var i förbund med bl a Knossos.
Övernatta har jag inte gjort men det finns möjligheter såg jag vid vårt senaste besök i byn tidigt i våras. Bl a en del renoverade traditionella hus kan hyras.
Man skall dock inte jämföra A med exempelvis Milia.
Men som sagt det återskapas och renoveras en hel del i byn och det kommer säkert att dra turister till sig.
Fortsätter man sedan vidare upp till Asi Gonia, som är en riktig kretensisk bergsby, och vidare upp till Kalikratis får man en resa med fantastiska vyer och upplevelser.
Från Kalikratis kan man om man inte har höjdskräck köra ned till Frangokasellos på södra delsen av ön. Tidigare var detta smala grusvägar numera är de asfalterade.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat