Sommaren håller i sig
- men i morgon lär det bli stark blåst och regn. Moppen fick plats i garaget, för det är inte så kul att sätta sig på en sits som SER torr ut, tills man just sätter sig ner...
Jag köpte en gång i Idre en regncape som är förträfflig, den täcker både armarna och resten av kroppen, men det gäller att köra långsamt, annars flaxar den upp i ansiktet . Så har jag regnjackor och byxor i flera omgångar, men eftersom det blir så svettigt är det nästan bättre att bli regnvåt .
Alternativt kan jag ju stanna hemma tills det skiner upp, oftast tämligen omgående i detta land. Alternativt kan jag åka med grannen eller ta bussen eller ta en taxi. Den egna bilen var idag inget alternativ.
-Den egna bilen befinner sig nämligen norr om Rom på väg till Sverige! Sonen skulle hämta hem sin egen bil som har stått här ett tag. Dessvärre gick det inte att få ordning på den, och eftersom han behövde göra tjänsteärenden i Italien och Tyskland fick han ta vår bil.
Det vackra vädret idag lockade en hel del folk och honoratiores till invigningen av den nya snabba Kalymnos Dolphin. Det ska göras grundligt detta: präster sjunger och utför ceremoniella välsignelser och stänker vigt vatten på folk med en basilikabukett, cateringfirmor dukar långbord. Mycket trevligt. Båten är jättefin.
Inte nog med det: tidigare på dagen hade samma folkhop och samma honoratiores blivit välsignade och käkat grillspett vid invigningen av det nya, helt moderna slakteriet.
(Hädanefter slipper man åka till Kos för lagenlig slakt. Ergonomiskt för personalen och all tänkbar hygienutrustning. Även personer som inte äter kött kan förstå fördelarna med detta.)
Inte nog med det! Borgmästarens stora valtal avslutades med att vi 40 kandidater gick upp på scenen och presenterades med namn och lite referenser. Det var lite pirrigt, men kul, och alla var lite barnsliga och fnissiga, faktiskt. Ock lomhörda, för som det ska vara här var högtalarna inställda på max. Jag hade stoppat bomullstussar i öronen och kom inte ihåg det förrän jag körde hemåt och var förvånad över att moppen gick så tyst. Väldigt skönt!
Snart ska alla tvåhjulingar kontrollbesiktigas ! Ljudnivåerna ska ner! Det är sant! Det är lag !
-och lagen är förmodligen lika effektiv som rökförbudet i detta ostyriga, motstridiga, jobbiga, härliga land.
Jag säger som engelsmannen Jim, efter en lång klagotirad, hur han då står ut : " I love it!"
|