Visa ett inlägg
Gammal 2010-10-27, 21:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Regn, sol, regn, sol.

rebase: Från nyår sammanslås över tusen kommuner till 325 och en nivå "ovanför" slopas, ansvaren omfördelas. Kalymnos hop med några öar omkring är en kommun som inte behöver ändra sina gränser. Mycket små öar kommer att behöva stöd för sina åtaganden.

Pasok ( motsvarande socialdemokraterna) har tre fraktioner här på grund av gamla personliga schismer. Ny Demokrati (höger) ställer inte upp, ej heller de andra små partierna. I övriga landet ser det annorlunda ut.

Val den 7 nov, om inte majoritet uppnås går de två största grupperna till omval den 14.11

Det är en hel del storpolitik på andra håll, för man anser att kommunalvalen är en barometer för att se hur folk accepterar de stora inskränkningar som har gjorts i ekonomi och annat. Här på ön är lokalpolitiken verkligen lokal.

Kommunalfullmäktige sammanträder veckovis och betar av aktuell lista under åtskilliga heta debatter och omröstning. Lokal-TV bevakar detta och vem som helst kan komma och sitta i lokalen (om man tål tobaksrök...)och lyssna.

Antal ledamöter har jag inte helt klart för mig, och det ska ändras, men styrelsen är sammansatt av alla fraktionerna i sjunkande antal.

Netwolf: Du har helt rätt, sorgligt nog, men nu måste jag sluta för ett våldsamt åskväder är på väg!
Svara med citat