Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-06, 07:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Förboka – eller inte förboka – det är frågan

Letandet är inget problem och lite av charmen med resan. Det tar inte särskilt lång tid heller på de platser jag besökt. På Folegandros tog det rätt lång tid men inklusive bussresan upp från hamnen, minuterna på turistbyrån, den lilla promenaden runt ett kvarter och den korta bilturen med ägaren för att hämta mitt bagage på turistbyrån tog det inte mer än en dryg timme. Det kallar inte jag för att spilla några semesterdagar och då var det där det tog mest tid. På Ios och Sikinos bara för att ge några exempel var jag installerad på mitt rum inom 20 minuter från det färjan la till i hamnen.

När vi hittade Oniro på Naxos hann vi se på ett par boenden innan men inom en timme satt vi på den fina balkongen med utsikt över bukten.

Nu vill jag gärna se lite nya ställen så då tar naturligtvis letandet lite längre tid än om man bara åker till ställen som man alltid brukar besöka. Ibland är förbokning bäst även för mig exempelvis som om jag vill till Samos eller Patmos där jag vet var jag vill bo.

Den som inte reser i högsässong behöver inte vara rädd för att hitta bra boende plats och har då kvar en större flexibilitet än om allt är förbokat och kanske även betalt innan resan. Det är ju en del av charmen med ö-luffning att lite kan få lämnas åt slumpen. Många ställen i Grekland speciellt i cykladerna där många båtluffar är införstådda med hur resandet ser ut för många och har anpassats sig därefter.

Några jag känner besökte Amorgos och Donoussa i sommar och när de kom hem så var de oerhört glada över att de lytt mitt råd och inte förbokat på Amorgos vilket gjorde att de hittade ett riktigt fint ställe på en plats de verkligen gillade. Det ställe som de först tänkt förboka uppfattade de inte alls som lika tilltalande.

Eva
Svara med citat