Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-12, 14:38
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

Jag fick uppfattningen att Georgioupoli stängs igen, mer eller mindre, om vintern. Det gör inte Paleochora som lever året runt. Det gör en stor skillnad om en plats byggts upp enbart, eller mest, på turismen. Stranden i Georgioupoli är flott, men för mig var den för stor. Gillar man vågor var det härligt att bada där, men det måste vara mer utsatt för strömmar där än i Paleochora.
Hej Marianne och tack för intressant läsning om Paleochora och fina bilder därtill!

Jag vill bara berätta om något om Georgioupoli där jag varit många, många gånger och känner att byn är mitt andra hem.

Ja, du har rätt i att i turisthänseende är byn ganska tyst på vintern. Endast en eller två supermarkets är öppna och ett par restauranger. MEN det är ju en by och de som bor i byn finns kvar även på vintern! Det är kanske skillnaden på vissa andra turistorter där hotell- och restaurangägare åker hem - kanske till storstaden - eller ibland till och med till USA.
Byn är inte uppbyggd för turisterna, men det har varit många av byns söner som jobbat på pappas restaurang och sparat pengar för att bygga nya små hotell och nya restauranger de drömt om. De sista åren har turisterna blivit färre.....

Vi älskar vår långa strand - närapå en mil. Vi tar ofta långa promenader längs stranden som bjuder både på grupper av solstolar med tillhörande små kantiner, och sträckor som är nästa tomma.

MEN, det är riktigt - det finns ibland starka strömmar och det kan vara riktigt farligt att trotsa röd flagg och ge sig ut. Badvakterna skapar ibland irritation hos turisterna som tycker att vakterna överdriver när de visslar och skickar upp folk ur vattnet!
Det är tur att det bara blåser ibland. Annars är stranden vårt paradis!

Vi har bara varit, ungefär som ni i Geogrioupoli, på kort besök i Paleochora. Men det ska bli fler gånger!!

Lena
Svara med citat