Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-23, 20:19
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Kalymnos -e de nåt?

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas P Visa inlägg
Hej

..........Har förbokat Hotel Oasis i Mirties. Är det mycket turistiskt? Eller kan man hitta små mysiga ställen även här. Har läst någonstans att gatan genom byarna är väldigt bullrig. Hur är stranden ? Har förstått att Telendos är en pärla, men dit skall man väl inte behöva åka varje dag? Låter kanske lite pessimistísk, men det är väl för att vi trivts väldigt mycket på de andra ställena. Vi hyr också ofta bil. Har öppet köp några dagar till. Hjälp oss - har vi gjort rätt ?

T o A-M
Ojsan!, hva skal man svare...et vanskelig spørsmål. For den som mer enn trives på Kalymnos.
Kom dit selv ved en tilfeldighet første gang. Tenkte 'er dette alt?' - så lite og smått. Ingen jazzkafe, heller Patsy Kline fremfor Nina Simone. For å si det sånn. Og mye opa, opa. Men så seg denne kalymnos-følelsen inn. Som ikke kan språksettes. Noe med ro og fred og tilfredshet.
Myrties er mer som en landsby enn by. Den bullrige veien er litt bullrig. Men det er en gjennomfartsvei (nesten eneste veien i den retningen) , ikke særlig voldsomt trafikert for meg som ellers bor i en stor by. Jeg liker faktisk å gå der, sent og tidlig, men kjekt å ha et selvlysende armbånd. Grekerne er jo ikke hensynsfulle sånn sett.
Har hørt at stedet er turistifisert - men forstår det ikke riktig. Alt er liksom litt 'lite' - ville jeg sagt på norsk. Ikke stedet for den som er ute etter stor sightseeing (men museumer i Pothia er vel verd et besøk) eller x antall klostere. Har du vært der et par dager, vil kanskje mange vite hvem du er, hvor du bor, hvor du kommer fra. Altså ganske gjennomsiktig. Vennlighet, imøtekommenhet. Det finnes mange hyggelige tavernaer og noen barer. Atmosfæren er laid-back.
Nei, man m å ikke dra til Telendos hver dag. Bare sånne som meg, som liker den 5 minutters båtturen dit, som trives på de veldig få tavernaene der med skikkelig gresk mat, vil aftenbade på den litt bortgjemte Hohlaka-beachen. Av og til gir borgermesteren på Telendos gratis konserter - ja, med en befolkning på rundt 50 ? mennesker finnes visstnok en borgermester. Det lokale musikklivet er ganske levende. Tror jeg.
Strendene? Du vil bli skuffet om du har vært på Naxos, eksempelvis. Men selvsagt finnes det strender.

God ide å leie bil, det finnes mange steder rundt om som er verd å besøke.
Eller man kan bruke lokal buss.

Tja - skal du til Kalymnos eller ikke? Kanskje andre har bedre info enn meg.
Svara med citat