Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-22, 19:06
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard Sv: Vårblommor på Kreta

Nu har v varit ute och kollat blommor med en botanist som driver en organisation som heter ”Flowers of Crete” samt en blomster fotograflärare från USA.

Vi hittade mängder av fina blommor, tusentals orkideer ja tusentals orkideer av 5-10 olika typer.

Denna Ophys spryneri ser ut som en liten gubbe tycker jag.

Att studera blommor med proffs är spännande och man skall ha gott om tid som vi hade. Vi var största delen av dagen i bergen runt Elunda utanför Ag.Nicolas.
Denne konstiga trumpet blomma som heter Aristolochia cretika är endemisk för Kreta. Vi sökte den i över en timma krypande på sluttningar men vi fann den.

Det är för mig nästan svårt att med ord beskriva hur skönt och avkopplande det är att gå och åka jeep mellan olika små ställen och söka efter blommor, det får ta tid, det skall ta tid för tid har vi hela dagen. Tidsbegreppet försvinner som när man plockar de gula kantarellerna på hösten hemma i Sverige, ni vet vad jag menar.

Den här gula ovala blomman vet jag ej ännu vad den heter så jag kallar den ”ovalusgulis” tills den fått ett riktigt namn, om någon vet eller tror så kom med förslag.
Nu åter hemma i Mesi
Olle
Svara med citat